¡Viva Colombia!

Po Vietname na „motorkách“
31. marca 2020
Goa na motorkách
13. apríla 2020
Zobraziť všetko

¡Viva Colombia!

Hlavné mesto: Bogota
Populácia: 48 258 494 (júl 2019)
Mena: 1 EUR = 3,725,10 Peso (COP)

V predchádzajúcich desaťročiach bola Kolumbia považovaná za jednu z najnebezpečnejších krajín na svete. Je sem dnes bezpečné cestovať? Dovoľte mi, aby som vás zaviedol do favelas v Medellíne, spolu ochutnáme šálku kávy v Salente, alebo sa vydáme na divokú jazdu na motorke cez džungľu (vrátane videa). Pre mňa tento raj farebnosti stelesňuje nasledujúce:

1. Diverzita

2. Moto dobrodružstvo cez džungľu do Strateného mesta

3. Raj kávy

4. Odkaz Pabla Escobara


1. Cartagena de Indias – veľkolepý príchod cez favelu 

Poznáte ten pocit, keď vypadnete z letiska a neviete sa dočkať ako nasajete atmosféru novej nepoznanej exotiky? Vôbec sa nepovažujem za nejakého zelenáča, ale občas som nedočkavý a veľmi rád používam skratky a nové miesta objavujem peško. Toto sa nám v Cartagene takmer stalo osudným, keď sme bezhlavo nasledovali appku maps.me rovno cez favelu. Prvé varovanie sme poctivo ignorovali. Od horiacej popolnice na nás lačne zazerala partička miestnych niños gangsterov a my sme si to šinuli hlbšie do favely. Nikdy nedovoľte, aby vaša nedočkavosť otupila vašu ostražitosť! Uvedomili sme si to až, keď nás hatovala policajná hliadka späť na turistickú trasu.

História koloniálnej perly Karibiku je pretkaná pirátskymi príbehmi, obchodom, ale i otroctvom. Ak chcete zažiť tento Caribbean vibe ubytovanie hľadajte v Getsemani (El Viajero – 7-10 $). Táto štvrť je srdcom Cartageny, ktoré bije v rytme pouličnej hudby podmanivého voňavého Karibiku. Lež úplne prepadnete jeho lákadlám, určite navštívte Plaza de TrinidadCafe del Mar, Basilica Santa Catalina – La Catedral, Pedro Claver Church a ak ste nadšenec street art nevynechajte Calle 29, inak známe ako Calle de la Sierpe.


2. Palomino 

Ak chcete zažiť raj, musíte si prejsť očistcom v podobe autobusovej jazdy cca. 300km/ 5-6 h/ 15 $ do nefalšovanej karibskej dedinky Palomino, ktorá je ešte stále málo objavená európskymi backpackermi. Tento stratený raj kombinuje tri moje obľúbené elementy – more, hory a džungľu.

Cesta na motorkách džungľou do Strateného mesta

Nerád preháňam, ale táto jazda džungľou bola pre mňa osobne asi naj highlight tohto tripu, keďže sme išli na dno síl a svojich moto zručností. No aby som vás vtiahol do deja musím začať od legendou a pokračovať našim príbehom.

Ciudad Perdida (doslova „Stratené mesto“) zmizlo hlboko v džungli v čase španielskeho kolonializmu a „znovu objavili“ ho zase až v 70. rokoch. Za normálnych okolností je prístupné iba pešo a to 4 dňovým hikom (túrou) cez pohorie Sierra Nevada de Santa Marta. Jedno skoré ráno v Palomine sme si požičali 2 motorky (cca. 25 EUR) a po jazde po pobreží sme sa rozhodli, že skúsime ísť džungľou v ústrety dobrodružstvu a Stratenému mestu.

Posledné prípravy lež vstúpime do neprebádaných končín Sierra Nevada de Santa Marta.

Výhľady boli fakt dychberúce.

Miestny indián predával kakaové bôby, domáci alkohol aj pomarančový fresh.

Prekonávali sme motorkami mnohé stúpania a strmé klesania pri ktorých som si spomenul na niektoré pasáže Otčenášu. Mali sme veľké šťastie, že sme vystihli obdobie dlhšieho sucha a cesty boli prejazdné i keď sme brodili tri menšie riečky. Celý deň extrémne pražilo slnko na naše helmy a my sme hnali naše stroje do maxima, čo bolo možné a prejazdné. Minuli sme strážiacich vojakov v lesoch, ale i indiánov žujúcich koku a ponúkajúcich svoje sprievodcovské služby.

Po dlhých hodinách jazdy sme dorazili do sedla z ktorého bol fenomenálny výhľad na všetky svetové strany. Posledných pár kilometroch bol fakt extrém a po zosadnutí z motorky som stále cítil krásne prúdenie adrenalínu v žilách, ale i hlad po celom dni. Miestna usadlosť s koňmi a pár miestnymi, ktorí boli ochotní navariť nejaké to carne a trucha nám vskutku zachránilo život. Dozvedeli sme sa, že nemá zmysel motorkami pokračovať ďalej, lebo terén je prejazdný jedine na koňoch, alebo pešo. Posilnený neskorým menu del dia sme sa vybrali naspäť do civilizácie.

Pamätám si ako dnes, keď som jednej známej, ktorá žila v Kolombii vravel o tomto našom moto počine a ona utrúsila poznámku, že v živote nepočula že by niekto absolvoval túto cestu inak ako peši, alebo na koňoch. No vtedy sme si to nikto neuvedomovali, ba naopak. Posilnení našim heroickým výkonom som pri zostupe dole asi tak dve hodiny za sebou viezol mladého indiána naspäť do dediny. Na margo fotky s ním, moja karma bola nasýtená, hoci po vysadení namiesto gracias, bolo iba strohé cao 😀 .


3. Minca

Cesta z Palomina do dedinky Minca trvá cez 2 hodiny. Minca sa rozkladá na úpätí pohoria Sierra Nevada de Santa Marta a je známa vynikajúcou kávou a kakavom. V oblasti s rozmanitou biodiverzitou nájdete kávové farmy s úžasnými výhľadmi a kávové zrná majú špecifickú chuť i vďaka slanému vánku od Karibského mora. Našou prvou kávovou farmou bola Finca La Candelaria, kde sme si dali menší tvárový peeling.

Vidieť naraz pohorie Sierra Nevada a Karibské more z džungle je na nezaplatenie.

Pre mňa jeden z najspektakulárnejších západov slnka je z view point – Mundo Nuevo kúsok od farmy Finca La Candelaria.

Druhý deň sme si dali menší hike peši najprv ku Cascada de Marinka. Za menší poplatok sa tu dá schladiť kúpaním v lesnom vodopáde. Pokračovali sme džungľou ku Casa Elemento, malému hostelu v lone kopcov Sierra Nevady. Po ceste sme sa nevyhli menšej policajnej kontrole z čoho vznikla foto dole. Našim cieľom však bolo miesto zvané Los Pinos. Tento panoramatický bod je vlastne rad prastarých borovíc z ktorého vidno striebornú hladinu Karibského mora. Vyhliadka je asi 3 hodiny pešej túry z dediny Minca.

Cascada de Marinka a náš chillout point.

Po prehliadke mojej tašky páni neváhali zapózovať 😀

Casa Elemento

Vyhliadka z Los Pinos.


4. Medellin – mesto večnej jari

Kolumbijská vláda za posledné roky signifikantne investovala do bezpečnosti turistov a to sa odrazilo hlavne v Medelline, kde sme strávili 4 dni. Éra Pabla Escobara sa skončila, ale jeho trademark (značka) žije a mesto a turizmus z neho profitujú. Zhodou náhod sme boli v Medelline, keď mesto dalo strhnúť budovu obytného komplexu postaveného Escobarom, známu ako Monaco. „Tento symbol, ktorý je symbolom nezákonnosti, zla, bude strhnutý k zemi,“ uviedol starosta Federico Gutiérrez. My sme boli ubytovaný v štvrti El Poblado, ktorá je známa nočným životom a veľkou komunitou expatov.

Plaza Botero

Jednou z celkom adrenalínových záležitostí je návšteva tzv. favelas, chudobných štvrtí, ktoré v minulosti patrili k najnebezpečnejším miestam mesta. Dnes sú takisto turistickou zastávkou, veľmi populárna a svojim street artom autentická je La Comuna 13. My sme sa však rozhodli navštíviť favelu menom Barrio Santo Domingo Savio nad ktorou premáva lanovka do parku Arvi, ktorý sa rozprestiera nad mestom a poskytuje oázu kľudu s borovicovými lesmi. Na spiatočnej ceste sme vystúpili na stanici Santo Domingo a vydali sa na menšiu exkurziu favely 🙂 . Pokiaľ sa dá, tak to určite zrealizujte cez deň.

Cerveza najlepšie chutí vo favele 😀

BONUS: 1 dňový výlet autom do dedinky Guatapé (prenájom auta na deň cca. 30 EUR).

Jazda cez kolumbijský vidiek je sama o sebe zážitok, ale keď vám scenériu krajiny rozčesne El Peñón de Guatapé, tak vám dosť možne padne sánka. Skala obklopená jazerami je národný monument uctievaný indiánmi Tahamies. El Peñón váži cez 10 miliónov ton a jej zdolanie si vyžiada okolo 700 schodov.


5. Salento – najlepšia Arabica na svete?

Kolumbijský kávový trojuholník sa skladá z troch regiónov: Caldas, Risaralda a Quindio. Cesta autobusom Medellin – Pereira – Armenia – Salento ( 8-9 h). Ubytovanie v Salente je opäť vo El Viajero II. (7-10 $) s úžasným výhľadom na okolité hory. Salento je jedinečné svojou tradičnou farebnou koloniálnou architektúrou a dostupnosťou tých najlepších fincas – kávových plantáží a fariem na svete. My sme kávičkovali na Las Acacias coffee farm El Ocaso. Kombinácia topografických podmienok, podnebie a výška nad hladinou mora, ale i to že plantáž je plne integrovaná do lesa plus mikroklíma, ktorá ochladzuje kávové rastliny v letnej sezóne sú zárukou dobrého kávového zrna.

El Viajero hostel

Peši to je naše 😀

Las Acacias coffee farm

El Ocaso coffee farm

Uličky Salenta, kde si môžete zahrať miestnu explozívnu hru tejo.

Najväčším lákadlom je však údolie Cocora teda Valle de Cocora, ktoré sa v hmle rozprestiera medzi horami a lesmi. Zo Salenta sa tam dostanete za cca. 35 minút (1,50 EUR jazda tam) i keď sa do vozidla občas nezmestíte 😀 . Džíp odchádza od návštevníckeho centra v Salente. Po krátkej jazde sa pred vami z hmly vynorí surrealistický pohľad na údolia plné najvyšších paliem na svete.

Údolie Cocora – voskové palmy (národný strom).

Výstup na Finca la Montana – 2860 m.n.m.

Zostup cez džungľu naspäť do údolia nás nenechal suchými 😀


6. Bogota – únavná Smogota 

Zo Salenta sme si zobrali nočný autobus do hlavného mesta mesta Kolombie – Bogoty. Nedá mi nekomentovať nočnú jazdu so šoférom, ktorý musel predtým jazdiť Rely Dakar. Cesty v Kolombii sú kľukaté, z pravej strany roklina a z ľavej hora. V strede noci som sa zobudil na to ako to so mnou lomcuje a to som bol pripútaný a náš šofér práve predbiehal niekoľko áut naraz. Vzápätí som pochopil prečo si dve Španielky pred cestou naordinovali válium. Z 8 hodín sme spravili 6, ale na moju cestu na WC v buse nezabudnem. V tomto meste s ťažkým ovzduším (nemá metro a všetko vrátane mestskej dopravy jazdí na fosílne palivá) sme strávili 3 dni, čo bohate stačí. Určite navštívte Plaza Bolívar, kde nájdete historické vládne inštitúcie. Pre milovníkov histórie a lesklých kovov odporúčam múzeum zlata – Museo del Oro. Únikom zo smogu je výstup lanovkou na vrch Monserrate, ktorý sa týči nad mestom vo výške 3 152 metrov.

Monserrate (3 152 m.n.m.)


Dojem z Kolombie? Napriek násilnej občianskej vojne a krutému dedičstvu Pabla Escobara je Kolumbia krajinou usmievavých ľudí, ktorá oslavuje svoju etnickú rozmanitosť mnohými neuveriteľnými farebnými spôsobmi. Príroda, história a dobrodružstvo idú ruka v ruke.


.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *